Personvern
Paneldeltakere må akseptere å gi fra seg e-postadresse og/eller telefonnummer, kjønn, fødselsår og postnummeret til sin privatadresse. Denne basisinformasjonen lagres i våre databaser og er med på å sikre at våre utvalg til landsrepresentative undersøkelser representerer nasjonen som helhet. Med andre ord brukes bakgrunnsdata til utvalg, ikke for analyse.
Av identifiserbare persondata er det altså kun obligatorisk å registrere e-post og/eller telefonnummer for dette brukes til å sende invitasjoner til ulike undersøkelser og relevant informasjon som angår deltakelsen i Responspanelet.
I tillegg kan paneldeltakere frivillig registrere flere opplysninger om seg selv og sine interesser, men dette er ikke satt som et krav for å være med i Responspanelet. Ytterligere bakgrunnsinformasjon lagres kun i forbindelse med utvalgstrekking av paneldeltakere til undersøkelser. Da kan vi nå mennesker som tilfredsstiller visse kriterier, alt etter hva en markedsundersøkelse har som målgruppe. På denne måten mottar paneldeltakerne invitasjoner til undersøkelser som er mer relevante for dem.
Ellers kan paneldeltakerne karakteriseres ut fra hvilke tidligere undersøkelser de har blitt invitert til eller deltatt i.
Paneldeltakerne har tilgang til å se dataene vi har lagret om dem på Responspanelet.no, og der kan de også selv legge til, oppdatere eller slette informasjon.
Respons Analyse er underlagt
norsk lov (blant annet
markedsføringsloven og
personopplysningsloven) og bransjestandarder utarbeidet av
ESOMAR og
Norsk Markedsanalyse Forening når det kommer til lagring av informasjon om våre paneldeltakere, og følger disse strengt. Samtlige ansatte i Respons Analyse er underlagt taushetsplikt. Vi utleverer aldri identifiserbar persondata til tredjepart selv om undersøkelsen kan ha blitt gjennomført i samarbeid med en tredjepart (dvs. at undersøkelsen har blitt gjennomført i en av våre samarbeidspartneres system), med mindre dette er tydelig avklart med skriftlig eller elektronisk meddelt samtykke fra aktuelle paneldeltakere på forhånd (f.eks. telefonnummer til deltakerne ved gjennomføring av fokusgrupper, slik at de oppnår kontakt dersom noen uteblir). Informasjon en paneldeltaker oppgir om seg selv brukes kun som utvalgsgrunnlag til undersøkelser, og svar fra undersøkelser knyttes ikke opp mot personidenfiserbare data, som e-postadresse. Vi forplikter oss til bare å presentere og publisere resultater fra undersøkelser i en statistisk bearbeidet og anonymisert form.
Vi benytter et panelhåndteringsverktøy hvor all data lagres på en server som behandler persondata i tråd med den nye personvernloven. Det er vår leverandør av både datafangstverktøy og panelhåndteringsverktøy -
Quenchtec - som håndterer dette på våre vegne. De håndterer dette på vegne av de fleste store analysebyråene i Norge (samt for andre land i både Europa og resten av verden).
Som en del av vår mulighet til å tilby tilpassede og personifiserte tjenester anvender vi webportal cookies. Denne inneholder noe informasjon om deg selv som har blitt lagret på din harddisk, og brukes noen ganger til å spore informasjon om dine aktiviteter. Noen steder i vår webportal blir du bedt om å logge deg inn, og da kan cookien hjelpe deg med å huske passord og brukernavn. Hensikten er at din brukeropplevelse skal bli bedre i vårt panelregister.
Paneldeltakere i Responspanelet har ikke lov til å kopiere, distribuere eller videresende bilder, tekst, eller annet materiale som finnes i undersøkelsene de mottar fra Respons Analyse. Misbruk av informasjonen eller kontoen vil medføre sletting og utestenging. Dersom forholdet bryter med norsk lovgivning vil det bli anmeldt til Politiet.
Personalia, samt oppsparte poeng, slettes når paneldeltakere melder seg ut av Responspanelet, eller til vi eventuelt melder dem ut på grunn inaktivitet eller misbruk. Frem til da har paneldeltakerne mulighet til å lese, legge til, oppdatere eller slette informasjon.
All rekruttering er direkte henvendelse til potensiell respondent med kjent e-postadresse eller telefonnummer. Vi benytter mange ulike kilder for rekruttering, både nettbasert og per telefon.
Alle i panelet samtykker til å delta i nettbaserte undersøkelser fra våre oppdragsgivere, i regi av Respons Analyse. Det er samtidig ytterligere mulighet til å kunne melde seg på delpaneler benyttet til SMS undersøkelser, eller som deltakere til kvalitative studier slik som fokusgrupper og dybdeintervjuer.
Paneldeltakelse
Paneldeltakere må være minimum 15 år og ha fast bopel i Norge (dvs. være bosatt i Norge og ikke bare pendle for å jobbe i Norge) for å bli paneldeltaker i Responspanelet, men vi har ikke åpnet for det vi kaller selvrekruttering til panelet. Det er flere årsaker til at personer ikke kan registrere seg selv som paneldeltaker i Responspanelet. Mange selvrekrutterte melder seg inn i flere paneler - ofte for å få økt mulighet for egengevinst - og blir det vi kaller «profesjonelle» respondenter. Sammenlikninger mellom ulike paneler har gjentatte ganger vist at paneler som tillater selvrekruttering, har større andel paneldeltakere som svarer raskere på undersøkelser enn andre, svarer sjeldnere på åpne spørsmål, gir færre kryss på flersvar, har høyere andel Vet ikke/Ikke relevant/Ingen av disse/Annet osv. på spørsmål, m.m.
Å ikke tillatte selvrekrutterte er et prinsipp vi har, da det er et kvalitetsstempel i vår bransje - selv om vi vet at vi da sier nei til mange som ikke er i denne kategorien.
E-postadresse og passord kan paneldeltakerne endre ved å logge seg inn på Responspanelet sine nettsider og gå til “Endre e-postadresse og passord” under “Min side”.
Kjønn, fødselsår, postnummer til privatadresse og ytterligere bakgrunnsinformasjon om seg selv og sine interesser, kan paneldeltakerne lese, oppdatere eller slette ved å logge seg inn på Responspanelet sine nettsider og gå til “Om meg” under “Min side”.
Paneldeltakerne må logge inn på Responspanelet sine nettsider, og på siden “Avslutte konto” under “Min side” har de muligheten til å melde seg ut av Responspanelet. Det er også mulig å sende en e-post til oss på responspanelet@responsanalyse.no.
Responspanelet er et aktivt, vedlikeholdt panel med retningslinjer for deltakelse og respons. Alle vitale aktiviteter og undersøkelser blir automatisk loggført, slik at panelhistorikk til enhver tid er à jour. Henvendelser fra panelet blir besvart, både generelle henvendelser, endring av kontaktinformasjon, hjelp til innlogging, spørsmål angående poeng og gavekort, og utmeldinger.
Paneldeltakere deltar så lenge de ønsker! De kan når som helst trekke seg fra Responspanelet.
Vi forbeholder oss retten til å avslutte kontoer i enkelte tilfeller, for eksempel overfor deltakere som aldri besvarer undersøkelser, som ikke tar våre undersøkelser seriøst med direkte uriktige opplysninger, deltakere som har flere kontoer i Responspanelet eller hvis vi oppdager forsøk på manipulasjon av undersøkelser eller forsøk på misbruk ved kopiering, distribuering eller videresending av bilder, tekst eller annet materiale i undersøkelsene våre. Dersom forholdet bryter med norsk lovgivning vil det bli anmeldt til Politiet. I visse tilfeller kan paneldeltakere også kunne miste retten til eventuelt oppsparte poeng.
All rekruttering er direkte henvendelse til potensiell respondent med kjent e-postadresse eller telefonnummer. Vi benytter mange ulike kilder for rekruttering, både nettbasert og per telefon.
Innlogging
Paneldeltakernes konto i Responspanelet anvender e-postadresse og passord. Det kan hende at det er passordet som er feil, og da anbefaler vi å prøve å bytte passord først. Eneste anvendelse for passord er for innlogging på Responspanelet. Ellers har vi erfart at noen av våre paneldeltakere har registrert en annen e-postadresse hos oss enn den de mottar e-postinvitasjonene på. Det beste for å finne ut av dette er å sende forrige eller neste e-postinvitasjon fra oss til responspanelet@responsanalyse.no, så søker vi opp e-postadressen gjennom koden i linken i invitasjonen.
Dersom paneldeltakere har glemt passordet og ønsker å bytte det uten å være logget inn, må de trykke på “glemt passord”-funksjonen under “Logg inn”-feltet. Deretter må paneldeltakerne avgi e-postadressen de er registrert hos oss med for å få tilsendt linken til å generere et nytt passord. Vi anbefaler å vente litt før paneldeltakere prøver å logge seg inn med sitt nye passord.
Om undersøkelsene
Vi spør ofte om demografiske variabler fordi vi ikke kan ta for gitt at den registrerte bakgrunnsinformasjonen er helt oppdatert. Flere av våre paneldeltakere deler også e-postadresse med sin partner, og dermed vet vi ikke hvem av partnerne som svarer. Derfor ser vi oss foreløpig nødt til å spørre om dette hver gang. Vi ser imidlertid en stadig nedgang i antall «familie-e-postadresser», så på sikt vil vi kunne unnlate å spørre om kjønn og fødselsår.
Det varierer hvor lang tid det tar å svare på en undersøkelse. Noen undersøkelser tar kun 2-3 minutter, mens noen ytterst få kan ta opptil 20-30 minutter å fylle ut. De fleste skjemaene tar imidlertid mellom 5 og 12 minutter. Når vi inviterer paneldeltakere til å svare på en undersøkelse, oppgir vi alltid estimert svartid. Estimert svartid er basert på gjennomsnittlig svartid og median på ulike spørsmålstyper over tid. Det vil imidlertid alltid være noen som svarer raskere eller tregere enn det estimerte.
Vi har som standard at vi normalt ikke gjennomfører undersøkelser som tar lengre enn gjennomsnittlig 15 minutter å besvare. Vi gjør noen unntak i forskningsøyemed, og noen få andre unntak, men i så tilfelle premierer vi alle besvarelser.
Når vi estimerer tiden det tar å svare på en undersøkelse er det basert på tidligere data på gjennomsnitt og median, men det er svært stor forskjell på hvor lang tid den enkelte paneldeltakeren benytter på ett og samme skjema. Enkelte svaralternativer har filter og fører til at paneldeltakeren hopper over spørsmål og/eller får tilleggsspørsmål, og innimellom legges det til videoer som gjør svartiden lengre enn antall spørsmål skulle tilsi. Det er altså vanskelig å angi helt korrekt svartid, så vi forsøker heller å overestimere enn å underestimere. Det hender selvsagt at vi underestimerer svartiden, og dersom vi bommer kraftig gir vi ekstra poeng i ettertid.
Normalt sett lar vi undersøkelsen gå til det er tilstrekkelig med respondenter, uten at vi har en spesifikk svarfrist å forholde oss til. Dette tar vanligvis ca. én uke. Vi har altså rett til å stenge undersøkelser for videre besvarelser når vi har nådd det ønskede antall besvarelser. I andre tilfeller har vi en konkret svarfrist fra en kunde som vi må forholde oss til, men fristen blir ofte av forskjellige grunner forskjøvet. Vi foretrekker derfor å unnlate å opplyse om svarfristen, da vi ellers kunne ha blitt nødt til å sende ut flere påminnelser til respondentene våre.
Paneldeltakerne våre har ingen plikt til å svare. De kan for hver invitasjon vurdere om de ønsker å besvare undersøkelsen. Hvert spørreskjema kan kun besvares én gang.
Vi forsøker å ha med svaralternativene Vet ikke/Ikke relevant/Ingen av disse/Annet osv. i majoriteten av våre spørsmål i undersøkelsene, men noen ganger ønsker vi eller kunden å få paneldeltakerne til å måtte ta et standpunkt på spørsmål det kunne vært fort gjort å velge Vet ikke og lignende svaralternativer på selv om man har en verdifull mening. Andre ganger er det ikke med fordi det ikke var med da spørsmålet ble stilt i en tilsvarende undersøkelse tidligere, og i blant ønsker kunder å sammenlikne svar mot tidligere gjennomføringer.
Vår løsning tilpasser seg til smarttelefoner, nettbrett óg PC/Mac. I noen tilfeller er det imidlertid vanskelig å tilpasse undersøkelsene til smarttelefoner og nettbrett. Dette gjelder spesielt dersom en undersøkelse skal sammenlignes mot en tidligere undersøkelse som ble gjennomført før vi hadde et mobilvennlig oppsett.
Vi fjerner nesten alltid tilbakeknappen i våre undersøkelser av flere grunner. Vi er ofte ute etter paneldeltakernes umiddelbare respons, og da er det ikke meningen at de skal kunne endre svaret i etterkant når de har sett oppfølgingsspørsmålene. Vi stiller også i mange tilfeller åpne, uhjulpne spørsmål (spørsmål uten oppgitte svaralternativer) og disse følges vanligvis opp med lukkede, hjulpne spørsmål (spørsmål med oppgitte svaralternativer). Da skal ikke paneldeltakerne kunne gå tilbake til det åpne, uhjulpne spørsmålet for å notere det de kom på da de så svaralternativene i det lukkede, hjulpne spørsmålet. Hele hensikten er jo å avdekke hva paneldeltakerne kommer på uten hjelp. Beklageligvis innebærer dette at paneldeltakerne heller ikke får endret et avgitt svar hvis de har misforstått og svart feil.
Målet med spørsmål om følelser og/eller personlighetstrekk til ulike produkter og merkevarer er å avdekke hvorvidt markedsføringen klarer å formidle produktet og/eller merkevaren etter hensikten. For noen merkevarer klarer paneldeltakerne å ta stilling til det – andre ikke. Og i de tilfellene de ikke klarer det – og dermed svarer Vet ikke/Ikke relevant/Ingen av disse/Annet osv. – så er det en viktig tilbakemelding i seg selv!
Våre kunder er et stort antall ulike bedrifter og virksomheter, og derfor har undersøkelsene varierte tema. Ofte vil det klart fremkomme av spørsmålene underveis i undersøkelsen hvem som står bak undersøkelsen, og andre ganger er det veldig viktig at det ikke fremkommer for ikke å påvirke svarene i undersøkelsen.
Vi nevner ikke alltid temaer i invitasjonstekstene til undersøkelsene fordi vi i flere tilfeller har opplevd at personer ikke åpner linken i invitasjonsteksten fordi de selv mener at de ikke er aktuelle for undersøkelsen grunnet temaet. Dette er dumt når nettopp deres tanker, meninger og holdninger faktisk er svært interessante for oss. Dersom en paneldeltaker ikke er i målgruppen for undersøkelsen vil de screenes ut.
Vi er klar over at det er forskjell på om temaene er uaktuelle eller om de er uinteressante, og vi forstår at det ikke er alle temaer som er like interessante for alle, men vi håper likevel at undersøkelser besvares selv om de kanskje er litt utenfor interessefeltet.
Paneldeltakerne kan selv velge og endre hvor ofte de vil motta invitasjoner til å svare på undersøkelser. Dette gjøres ved å logge inn på Responspanelet.no og svare på skjemaene med tilleggsinformasjon på “Om meg” under “Min side” i menyen. Til noen undersøkelser skal deltakerne ha en spesiell profil, som for eksempel tilhøre en viss aldersgruppe, bo i et spesielt område eller ha en spesiell utdanning eller jobb, og derfor kan det hende at paneldeltakerne i perioder får flere eller færre invitasjoner.
Vi gjennomgår alle kommentarer og tar hensyn til de vi har anledning til å ta hensyn til. Kommentarer som er nyttige for våre kunder, videresender vi til kundene. Alle kommentarene behandles anonymt med mindre annet er oppgitt.
Flere kommentarer har gjort at vi har fått rettet opp feil tidlig i innsamlingsperioden og/eller fått rettet opp i våre rutiner/standardformuleringer, så vi setter stor pris på at paneldeltakerne våre tar seg tid til å legge igjen kommentarer!
Vi besvarer ikke kommentarene som legges igjen i undersøkelsene våre, så dersom du har en kommentar du ønsker svar på kan du sende henvendelsen din til
responspanelet@responsanalyse.no.
Vi har et poengbasert belønningssystem. Det vil si at paneldeltakerne mottar poeng for å besvare undersøkelser i regi av Respons Analyse. Poengene kan så løses inn mot gavekort. Se “Poeng og gavekort” nedenfor for mer informasjon.
Til noen undersøkelser skal deltakerne ha en spesiell profil, som for eksempel tilhøre en viss aldersgruppe, bo i et spesielt område eller ha en spesiell utdanning eller jobb. Hvis det kommer frem at du ikke er i målgruppen i løpet av undersøkelsen, vil du altså screenes ut, men likevel motta poeng.
De aller fleste av våre kunder benytter selv bokmål, og det gjør også majoriteten av konsulentene i Respons, og dermed blir det mest naturlig og hensiktsmessig å gjennomføre undersøkelser på bokmål og ikke nynorsk.
Poeng og gavekort
Paneldeltakerne må logge seg inn på Responspanelet og deretter trykke på “Mine poeng” under “Min side” i menyen for å sjekke poengsaldoen sin. Her vil de kunne se sine samlede poeng og sin panelhistorikk, altså hvilke undersøkelser de har svart på og hvor mange poeng de har fått for hver av dem.
Poeng oppspares for hver besvarelse. I e-postinvitasjonen oppgir vi alltid antall poeng paneldeltakere vil motta for å svare på hele undersøkelsen, og denne poengsummen er da basert på antall spørsmål og lengden på undersøkelsen. Hvor lang en undersøkelse er vil estimeres av oss i forkant av publiseringen av undersøkelsen. Se tabellen nedenfor for omtrentlige beregninger av poeng.
Antall spørsmål |
Lengde |
Antall poeng per min |
1-25 spm |
1-5 min |
5 poeng per min |
26-50 spm |
6-10 min |
7 poeng per min |
51-75 spm |
11-15 min |
10 poeng per min |
76-100 spm |
16-20 min |
15 poeng per min |
100-150 spm |
21-30 min |
20 poeng per min |
Innimellom blir paneldeltakere sendt ut av en undersøkelse fordi de ikke er i målgruppen. De mottar likevel poeng, men naturligvis ikke like mange som de deltakerne som fullfører hele undersøkelsen.
Vi forbeholder oss retten til å slette poeng ved inaktivitet etter 12 måneder, dersom det oppdages misbruk ved at det eksempelvis tastes vilkårlige og/eller feil svar kun for å gjennomføre undersøkelsen og samle poeng, og dersom det ved en teknisk svikt gjør det mulig å samle inn poeng som paneldeltakere ikke har krav på.
Når en paneldeltaker har tilstrekkelig med poeng, kan poengene løses inn til GoGift-gavekort. Gavekortet kan brukes i en rekke butikker og fullstendig oversikt over disse finnes på
gogift.no.
Vi forbeholder oss retten til å potensielt endre type gavekort.
Det er antall spørsmål og lengden på undersøkelsen som avgjør antall poeng, og det er antall poeng som avgjør verdien på gavekortet. Av tabellen nedenfor ser vi at for å løse inn et gavekort pålydende kr 100,- kreves det at paneldeltakere har minimum 1000 poeng, for å løse inn et gavekort pålydende kr 250,- kreves det at paneldeltakere har minimum 2400 poeng osv. Jo høyere gavekortverdi, desto større verdi får man igjen for hvert poeng man har opparbeidet seg.
Gavekortverdi |
Minimum poeng påkrevd |
100,- |
1 000 poeng |
250,- |
2 400 poeng |
500,- |
4 500 poeng |
1 000,- |
8 500 poeng |
2 500,- |
20 000 poeng |
5 000,- |
35 000 poeng |
Vi forbeholder oss retten til å kunne endre antall poeng som kreves for å løse inn gavekort.
For å løse inn poengene til gavekort, må paneldeltakerne logge seg inn på Responspanelet.no og benytte seg av panelets webshop. Trykk på “Løs inn poeng” under “Min side” i menyen. Legg til antall gavekort av ønsket verdi i handlekurven, og fullfør handlingen ved å trykke “Løs inn” i handlekurven.
Her kan paneldeltakerne også velge å donere sine poeng til
Vann for livet ved å sende en e-post til oss på
responspanelet@responsanalyse.no. Prosjektet er i regi av Norges Røde Kors og målet er å samle inn mest mulig penger for å finansiere vannprosjekter i ulike deler av verden.
Paneldeltakerne kan velge å donere sine poeng til
Vann for livet ved å sende en e-post til oss på
responspanelet@responsanalyse.no. Prosjektet er i regi av Norges Røde Kors og målet er å samle inn mest mulig penger for å finansiere vannprosjekter i ulike deler av verden.
Det skjer at vi glemmer å oppdatere antall poeng som skal tildeles til hver enkelt respondent under programmeringen av undersøkelsen. Ta kontakt med responspanelet@responsanalyse.no dersom poengene vi oppgir at du skal få i undersøkelsen ikke stemmer overens med de poengene du faktisk har fått. Vi kan være raskere til hjelp dersom vi får tilsendt invitasjons-e-posten for da vet vi hvilken undersøkelse det refereres til. Dersom det ved en svikt blir gitt flere poeng for en gjennomført undersøkelse enn det som er opplyst, kan disse poengene i ettertid slettes.
Normalt skal poengsaldoene oppdateres raskt etter at paneldeltakerne har gjennomført en undersøkelse. Ta kontakt med responspanelet@responsanalyse.no hvis poengene ikke dukker opp under “Mine poeng”. Vi kan være raskere til hjelp dersom vi får tilsendt invitasjons-e-posten for da vet vi hvilken undersøkelse det refereres til.
Når paneldeltakere som ikke er i målgruppen blir sendt ut av en undersøkelse uten å ha svart på alle spørsmålene i undersøkelsen, mottar de fortsatt poeng, men ikke like mange som de paneldeltakerne som har fullført hele undersøkelsen. Dersom paneldeltakere krysser ut undersøkelsen uten å komme til en avslutningsside - enten etter å ha blitt sendt ut av en undersøkelse underveis eller etter å ha fullført hele undersøkelsen - vil verken poeng eller svar bli registrert.
Vi har foreløpig bare gavekort og ikke andre gaver som kan benyttes for oppsparte poeng. Grunnen til at vi kun har gavekort og ikke andre fysiske gaver tilgjengelig for oppsparte poeng er at gavekortkoder sendes ut automatisk/elektronisk uten manuell håndtering. Å sende ut fysiske gaver koster mer, samt at det vil tilkomme en relativt høy porto for pakker. Ved å sende ut gavekortkoder elektronisk, kan vi derfor gi et større beløp direkte til våre paneldeltakere enn vi hadde kunnet med fysiske produkter.
Det hender at vi trekker vinnere i tillegg til ordinære poeng, og da vil det være informert om det i invitasjons-e-posten. Ellers gjennomfører vi ekstratrekning av gavekort blant våre mest ivrige paneldeltakere to ganger i året i forbindelse med jul og sommerferie. Dette er en ekstra påskjønnelse til våre respondenter som hyppig deler sine meninger og holdninger med oss og våre oppdragsgivere.
Ettersom SMS-modulen ikke er integrert med vårt panelverktøy, har vi ikke fått til å gi poeng for SMS-undersøkelser enda. Det er visst ingen enkle løsninger for dette, så ved SMS-undersøkelser er det fortsatt gavekorttrekninger. Sammen med vår leverandør ser vi på løsninger innenfor en kostnadsramme vi kan leve med.
Vi trekker vinnere per undersøkelse basert på ren tilfeldighet. Det er våre systemer som trekker vinnerne for oss. Trekningen av vinnere fra en undersøkelse tar ikke hensyn til noen andre faktorer enn at den enkelte undersøkelsen er fullført. Hvorvidt man er blitt trukket ut som vinner tidligere eller hvorvidt man har besvart mange eller få undersøkelser, påvirker ikke den enkelte vinnertrekningen. For å øke vinnersjansene for de som svarer hyppigere enn andre har vi derfor hver sommer og ved hvert årsskifte ekstratrekninger.
Alle oppsparte poeng og personalia slettes fra systemet når en paneldeltaker melder seg ut av Responspanelet.
Vi har gått bort i fra gavekorttrekning og over til et poengbasert belønningssystem etter ønske fra mange av våre paneldeltakere. På denne måten vil det være et mer rettferdig belønningssystem. Det hender at vi trekker vinnere i tillegg til ordinære poeng, og da vil det være informert om det i invitasjonse-posten. Ellers gjennomfører vi ekstratrekning av gavekort blant våre mest ivrige paneldeltakere to ganger i året i forbindelse med jul og sommerferie. Dette er en ekstra påskjønnelse til våre respondenter som hyppig deler sine meninger og holdninger med oss og våre oppdragsgivere.